Mersin Ortopedi Diz Sorunları - Dizlerdeki Ağrıların Nedenleri

Diz eklemi, bağlar, tendon, kıkırdak ve kemiği içeren bir dizi yapıdan oluşmaktadır. Bunlardan herhangi biri, yırtılmış bir bağ veya yırtılmış kıkırdak gibi yaralanma veya artrit, gut ve enfeksiyonlar gibi bazı tıbbi durumlar veya bazen kalça veya ayaktaki bazı problemlerden etkilendiğinde, diz sorunlarına ve dizde ağrılarına neden olabilir.

Mersin Ortopedi, Dizlerdeki Ağrıların Nedenleri Nelerdir?

Diz yaralanması, diz ekleminizi çevreleyen tendonları, bağları veya sıvı dolu keseleri (bursae) ve eklemi oluşturan kemik, kıkırdak ve bağları etkileyebilmektedir. Bazı spor dalları dizlerinize diğer sporlara göre daha fazla stres uygulayarak, diz yaralanmasıı riskinizi artırmaktadır. Futbol ve basketbol gibi yüksek performans gerektiren sporlar, ön çapraz bağ yaralanmasına veya dizin ani bükülmesi ile yırtılan bir menisküse neden olabilir. Mersin ortopediden alınan bilgilere göre bazı diz problemleri;

Kırıklar: Diz kapağı (patella) dahil olmak üzere diz kemikleri, motor kazaları veya düşmeler sırasında kırılabilir. Kemikleri osteoporoz nedeniyle zayıflamış insanlar da diz kırıklarına eğilimlidir.

Diz bursiti: Bazı diz yaralanmaları, diz ekleminizin dışını tamponlayan küçük sıvı keseleri, diz ağrısına neden olan bölgede, iltihaplanmaya neden olur.

Patellar tendinit (koşucu dizi): Tendinit, bir veya daha fazla tendonun tahriş ve iltihaplanmasıdır.

Tıbbi durumlar

Osteoartrit: Dejeneratif artrit olarak da adlandırılır, dizinizdeki kıkırdak yapı kullanım ve yaşla birlikte bozulduğunda ortaya çıkan aşınma ve yıpranma durumudur.

Romatoid artrit: En zayıflatıcı artrit şeklidir. Romatoid artrit, dizleriniz de dahil olmak üzere vücudunuzdaki hemen hemen her eklemi etkileyebilen otoimmün bir durumdur.

Gut: Bu tür artrit, eklemde ürik asit kristalleri veya kalsiyum içeren kristaller (psödogout) oluştuğunda ortaya çıkmaktadır. Gut en sık ayak, ayak bileği ve ayak başparmağını etkilerken, dizde de görülebilir.

Septik artrit: Septik artrit sıklıkla ateşle ortaya çıkar. Ağrı başlamadan önce genellikle travma olmaz. Bazen diz ekleminiz enfekte olabilir, şişlik, ağrı ve kızarıklığa neden olabilir.

Aşırı kilo: Aşırı kilolu veya obez olmak, yürüme veya merdivenlerden inip çıkma gibi sıradan aktiviteler sırasında bile diz eklemlerinizdeki stresi artırır. Ayrıca eklem kıkırdağının bozulmasını hızlandırarak osteoartrit riskini arttırmaktadır.

Kas esnekliği veya gücü eksikliği: Diz yaralanmalarının önde gelen nedenleri arasında güç ve esneklik eksikliği vardır. Sıkı veya zayıf kaslar diziniz için daha az destek sunmaktadır. Çünkü eklem üzerine uygulanan stresi yeterince karşılayamaz.

Geçmiş yaralanmalar: Daha önce diz yaralanması olması, dizinizi tekrar yaralamanız olasılığını artırır.

Iliotibial band sendromu (ITB sendromu): Kalçanızın dışından, dizinizin dışına (iliotibial bant) kadar uzanan sert doku bandı, femurunuzun dış kısmına sürtünecek kadar sıkı hale geldiğinde, diz ağrısına neden olabilir. Bu durum genellikle diz 30 derece açıyla dururken ayağın burkulması sırasında oluşmaktadır.

Çıkık dizkapağı: Bu durum, dizinizin önünü kaplayan üçgen kemik (patella) yerinden kaydığında meydana gelir.

Kalça veya ayak ağrısı: Bazı durumlarda, kalça veya ayaktaki problemler dizde ağrıya neden olabilir.

Diz Problemleri için Hangi Bölüme Gidilmelidir?

Diz ağrısı ve diğer diz problemleriniz için Ortopedi bölümüne başvurulması gerekmektedir. Ortopedi bölümünde alanında uzman bir ortopedist tarafından yapılacak muayene ve tetkikler ile tedavi şekline karar verilir.

Diz Ağrıları Neden Artar?

Diz ağrıların yukarıda belirtildiği gibi birçok nedeni vardır. Başlıca nedenler, dizleri aşırı zorlayan sporlar, fazla kilolu ya da obez olmak, ileri yaşlar gibi durumlar diz ağrılarını arttırmaktadır. Güçlü kaslara sahip olmamak da diz ağrılarını artırmaktadır. Güçlü kaslar diz eklemlerini korumaya ve kas esnekliğini sağlamaya yardımcı olmaktadır.